Waarom /48?
Erik Baas
2015-12-25 00:54:50 UTC
Dat vraag ik me echt af: waarom geeft XS4All mij een /48, terwijl ik aan
"een ietsje minder" (ahum) ook wel genoeg zou hebben?
Erik.
Timo
2015-12-25 01:22:57 UTC
Post by Erik Baas
Dat vraag ik me echt af: waarom geeft XS4All mij een /48, terwijl ik aan
"een ietsje minder" (ahum) ook wel genoeg zou hebben?
Omdat:

1. Het subnetting een stuk eenvoudiger maakt, bedenk dat de minimale
assignment voor een LAN subnet een /64 is.

2. We een oplossing wilden kiezen die in alle gevallen voldoet, dus nu, maar
ook over 10 jaar. Voor een ISP is dit een ontwerp beslissing die je maar 1x
wil maken, dus dan neem je een veilige marge. Google maar eens op ipv6
homenet.

3. Het kan
Timo
Sylvester
2015-12-25 09:21:41 UTC
Post by Timo
Post by Erik Baas
[...]
Weet niet of het klopt, maar had begrepen dat het voorheen ook een soort
van afspraak was. Dat je klanten mogelijk (theoretische) niet voldoende
hadden aan 1 subnet je dan als ISP meer subnetten moest leveren.

En gezien het kan doet XS4ALL dit ook, ondanks dat de kans zeer klein is
dat een klant niet voldoende heeft aan 1 subnet.
Miquel van Smoorenburg
2015-12-25 11:33:16 UTC
Post by Sylvester
Post by Timo
Post by Erik Baas
[...]
De 1e /64 wordt gebruikt als loopback, zodat je PREFIX::1 kan
pingen, ook als de LAN interface down is.

De 2e /64 is je LAN.

De 3e /64 is de guest wifi

Dat zijn er al 3. 1 is dus tekort.

Mike.
Erik Baas
2015-12-25 23:29:02 UTC
Dank voor jullie uitgebreide reacties! Ik begrijp nu dat er een aantal
zaken meespelen waar ik (uiteraard) geen vermoeden van had. ;-)
Erik.
Philip Homburg
2015-12-25 20:56:13 UTC
Post by Erik Baas
Dat vraag ik me echt af: waarom geeft XS4All mij een /48, terwijl ik aan
"een ietsje minder" (ahum) ook wel genoeg zou hebben?
Ja, het is toch maar schandalig. Geeft xs4all je slechts een 48-bit prefix.
Er zijn ISPs die je 56-bit prefix geven, of 64-bit, en in het verleden
zelfs wel 128 bit.

Ze willen vast goedkoper uit zijn, dat kan niet anders.

Ik zou meteen bij de consumentenbond gaan klagen.
--
We just programmed the computers to revive us when it was all over... they
were index linked to the [...] stock market prices you see, so that we'd
afford our rather expensive services again. -- Slartibartfast in THHGTTG
Erik Baas
2015-12-25 23:31:10 UTC
Post by Philip Homburg
Post by Erik Baas
Dat vraag ik me echt af: waarom geeft XS4All mij een /48, terwijl ik aan
"een ietsje minder" (ahum) ook wel genoeg zou hebben?
Ik zou meteen bij de consumentenbond gaan klagen.
Ik raad je aan om eerst maar eens een cursus "Nederlandse taal, lezen en
begrijpen" gaan volgen.
Erik.
Dirk T. Verbeek
Een cursusje grap doorzien is ook wel nuttig :)
Erik Baas
2015-12-26 16:28:13 UTC
Post by Dirk T. Verbeek
Post by Erik Baas
Post by Philip Homburg
Post by Erik Baas
[...]
Tja, maar wie verwacht er nou ook dat een of andere domme heikneuter een
grap probeert te maken in een gesprek over een serieus onderwerp door
volwassen mensen...
Erik.
MM
2015-12-26 23:22:56 UTC
Post by Erik Baas
Post by Dirk T. Verbeek
Post by Erik Baas
Post by Philip Homburg
Post by Erik Baas
[...]
Philip legt het er zo dik op dat iedereen die kennis van dat onderwerp
heeft direct inziet dat het gekscherend is bedoeld.....