Mobiel internet
Julius Schwartzenberg
2017-07-14 21:55:22 UTC
Werkt IPv6 nu ook bij mobiel internet? In het systeem (Fairphone
Android) moet ik kiezen tussen IPv4/IPv6/IPv4+IPv6.
Ik heb hem nu maar op IPv4 laten staan, want het duurde überhaupt even
voordat alles begon te werken. Het meegeleverde boekje mist een deel van
de instellingen. Op de site staan er wel meer, maar er staat niets over
IPv6.

Groeten,
Julius
Rob
2017-07-14 22:24:13 UTC
Post by Julius Schwartzenberg
Werkt IPv6 nu ook bij mobiel internet?
Nee. Weliswaar is IPv6 "uitgevonden voor mobiel internet", maar
uitgerekend mobiel internet ondersteunt veelal geen IPv6. Bij KPN
niet in ieder geval.
Me, myself and I
Volgens mij ondersteunt Android 6 IPv6.
Dirk T. Verbeek
Het probleem ligt bij de providers.
Fred.Zwarts
2017-07-17 13:26:52 UTC
Post by Dirk T. Verbeek
Post by Me, myself and I
Post by Rob
[...]
Ik weet niet de laatste ontwikkelingen, maar tot een jaar geleden lag het
vooral aan Android. Het ondersteunt wel IPv6, maar Google weigert een DHCPv6
client voor Android uit te brengen. De project manager heeft de mening dat
DHCP en IPv6 niet samengaan. Het levert lange, vruchteloze discussies op.
Degenen die echter de netwerken managen willen juist wel DHCP, om enige
controle op het netwerk te hebben. In de praktijk is IPv6 voor Android
daardoor zo goed als onbruikbaar. Je kunt wel experimenteren met een DHCP
client voor Android die in de Google Play store te vinden is, maar als ik me
goed herinner vereist die root toegang, wat niet iedereen wil.
Miquel van Smoorenburg
2017-07-17 14:03:20 UTC
"Dirk T. Verbeek" schreef in bericht
[...]
Oh, Lorenzo ja. Aardige gast maar daarover heeft hij een Mening ja.
De reden, zo is wel eens uitgelegd, is dat ze meerdere IPv6 adressen
op 1 device willen gebruiken, en dat kan niet of niet makkelijk met
DHCPv6 (ja, met DHCP PD, maar dan moet de DHCP server dat wel
toestaan en ervoor geconfigureerd zijn).
Degenen die echter de netwerken managen willen juist wel DHCP, om enige
controle op het netwerk te hebben.
Klopt. Op het xs4all kantoor netwerk heeft mijn Android device
geen IPv6, en een Apple iOS device wel ... :/

Mike.
Rob
2017-07-17 16:09:48 UTC
Post by Miquel van Smoorenburg
[...]
Als men IPv6 voor mobiel internet zou willen implementeren dan zou men
toch gewoon iedere user een /64 kunnen geven en die user dan zelf laten
bepalen welke adressen die daar uit wil gebruiken? (met RA ofzo)
Dan heeft de netwerkbeheerder zijn traceerbaarheid en de gebruiker kan
kiezen welk(e) adres(sen) die wil gebruiken uit die /64 prefix.
Miquel van Smoorenburg
2017-07-17 16:17:31 UTC
Post by Rob
[...]
Tsja, maar de telco's willen je niet meer dan 1 IP adres geven,
want je zou eens kunnen gaan theteren. Nevermind dat elke
telefoon allang een accesspoint ingebouwd heeft ...

Mike.
Rob
2017-07-17 16:25:02 UTC
Post by Rob
[...]
Het gebruik van meerdere adressen is toch helemaal niet voor tethering
bedoeld, dat doet men "voor de privacy". Als je maar 1 adres kreeg
zou je toch wel NAT kunnen doen voor tethering, net als met IPv4.
Maar goed jij snapt dat natuurlijk prima, dus een schone taak om de
manager het ook te laten snappen...
Me, myself and I
2017-07-17 16:01:24 UTC
Post by Fred.Zwarts
Post by Dirk T. Verbeek
Post by Me, myself and I
Post by Rob
[...]
Ik ben niet technisch onderlegd, maar ik zie wel dat op mijn Landvo in
de instellingen voor hotspot en tethering de mogelijkheid is te kiezen
voor IPv4 en IPv6. En ook op mijn Yuntab H8 tablet. Of die IPv6 keuze
ook daadwerkelijk gebruikt wordt is mij niet duidelijk.
Miquel van Smoorenburg
2017-07-17 16:08:16 UTC
Post by Me, myself and I
[...]
Android doet wel IPv6, maar adres selectie gaat alleen via SLAAC,
ze doen geen DHCPv6. Daar ging het over.

Mike.
Julius Schwartzenberg
2017-07-17 20:40:06 UTC
Post by Me, myself and I
[...]
Dank voor alle reacties. Ik begrijp dus dat het met de XS4ALL SIM niet
gaat werken in combinatie met Android. Ik ga het niet proberen, maar als
je die XS4ALL SIM met een dongle aan een Fritzbox zou hangen (als
back-up verbinding) zou het wel (kunnen) werken?
Miquel van Smoorenburg
2017-07-17 21:22:36 UTC
Post by Me, myself and I
[...]
Het zou kunnen werken, ook op Android- het hangt van de
telco af welke technologie ze ondersteunen.

In Nederland heb je pech, want geen enkele telco doet IPv6 op mobiel.

Mike.
Julius Schwartzenberg
2017-07-17 21:34:09 UTC
[...]
Ik had het idee wat een XS4ALL SIM impliceert dat ik met een telco in
Nederland te maken heb. Ik begrijp nu dat het met die SIM in andere
landen mogelijk zou kunnen zijn om met een telco te werken die wel IPv6
zou kunnen ondersteunen?

In het toestel moest ik een heel profiel invullen om de connectie op te
zetten. Daar staat ook het IPv4/IPv6 stuk. Het profiel zou dan ook
aangepast moeten (kunnen) worden bij een sessie met roaming?

Groeten,
Julius
A. Dumas
2017-07-17 22:22:59 UTC
Post by Julius Schwartzenberg
Ik begrijp nu dat het met die SIM in andere
landen mogelijk zou kunnen zijn om met een telco te werken die wel IPv6
zou kunnen ondersteunen?
Nee, de sim zit vast aan KPN, werkt niet met roaming, laat staan in het
buitenland.
Miquel van Smoorenburg
2017-07-18 09:52:05 UTC
Post by A. Dumas
[...]
Zelfs dan nog, in het buitenland gebruik je roaming, wat betekent
dat je verkeer naar Nederland getunneld wordt. Zelfs als doet
de buitenlandse telco IPv6 heb je er nog niks aan want het
verkeer wordt daar niet getermineerd.

Andersom *kan* het dus zijn dat een Sloveen die IPv6 heeft en die
in Nederland komt wel IPv6 heeft, uit z'n thuisland vandaan ..

Mike.
A. Dumas
Ha! Tunnel wist ik niet.
Paul Slootman
2017-07-19 06:39:03 UTC
[...]
Echt?
Als ik in Nederland met m'n mobiel naar google ga, dan krijg ik altijd
gewoon de nederlandse. Toen ik vorig jaar in Engeland was, toen kreeg ik
een keer een zweedse en volgens mij ook eens een sloveense (of was je
slovaaks) (via Vodafone). Dus blijkbaar zat ik toch in andere IP ranges
dan de gewone nederlandse Vodafone mobiele reeks.

Paul
Miquel van Smoorenburg
2017-07-19 08:29:09 UTC
Post by Paul Slootman
[...]
Ik denk dat dat geen roaming is. Roaming == je gebruikt het netwerk
van een andere telco dan je 'thuis' telco omdat je 'thuis' telco
daar afspraken over heeft gemaakt met de 'gast' telco.

Als je overal vodafone gebruikt blijf je binnen het vodafone netwerk.

Mike.
Paul Slootman
2017-07-20 09:22:54 UTC
Post by Paul Slootman
[...]
Het was duurder dan thuis, dus dat is wat mij betreft roaming :)
Al is het technisch gezien dat niet.

Paul
Rob
2017-07-20 09:37:58 UTC
Post by Paul Slootman
[...]
Nee, dat heet "winstoptimalisatie" :-)

Rob
2017-07-17 22:23:49 UTC
Post by Miquel van Smoorenburg
In Nederland heb je pech, want geen enkele telco doet IPv6 op mobiel.
Het grappige is dat T-Mobile in de USA wel IPv6 doet en ik geloof
zelfs een van de trekkers is. Maar dat is ongetwijfeld een heel
ander bedrijf van T-Mobile Nederland en Duitsland.
(iets wat ze ooit overgenomen hebben en ook T-Mobile genoemd ofzo)
Timo
2017-07-18 13:56:14 UTC
Post by Rob
[...]
Nouja, zowel T-mobile USA en T-Mobile Nederland zijn beide voornamlijk
ontstaan door overenames, (resp. Voicestream en BEN/Orange) en dat is in
andere landen niet anders, dus ik denk dat het sowieso een lappendeken is
wat techniek betreft.
--
Timo