ipv6 op Debian Linux
Bonno Bloksma
2016-01-06 06:59:04 UTC
Hallo,

Ik heb jarenlang de tunnel gebruikt omdat ik op het Fritz!Box modem nog geen
ipv6 routes aan kan maken en dus het internet verkeer voor mijn werk niet
via de VPN tunnel kan sturen. Daar heb ik intern een Debian Linux box voor.
Die is al jaren het knooppunt in mijn netwerk.

Ik wil nu toch eens gaan proberen om met de ipv6 range te werken die het
Fritz!Box modem standaard aan bied. Dus ipv6 tunnel uit op de Linux bak en
ipv6 aan op de Fritx!Box.
Default zien al mijn Windows machines de nieuwe ipv6 reeks en kunnen ze naar
buiten, dat gaat goed. Maar mijn Linux machine ziet geen ipv6 reeks.
In mijn /etc/network/interfaces file heb ik staan:
iface eth0 inet6 auto

Maar dat werkt niet.

Weet iemand hoe ik het wel in moet stellen zodat de Linux machine een ipv6
ip nummer krijgt?

Bonno Bloksma
Rob
Zoals het daar staat zou het moeten werken.
Miquel van Smoorenburg
2016-01-06 10:11:26 UTC
Post by Bonno Bloksma
buiten, dat gaat goed. Maar mijn Linux machine ziet geen ipv6 reeks.
iface eth0 inet6 auto
Maar dat werkt niet.
IPv6 staat op linux dozen standaard aan als je niks doet. Maar je
hebt die debian doos als router gebruikt, dus ik gok dat je
IPv6 forwarding daarvoor hebt aangezet. En dan gaat autoconfig uit.

Mike.
Bonno Bloksma
2016-01-08 06:55:15 UTC
Hallo,
Post by Miquel van Smoorenburg
Post by Bonno Bloksma
[...]
Ok, forwarding uit en inderdaad ik krijg een ipv6 adres. dat werkt dus.
Als ik ipv6 weer wil gaan routen via mijn vpn naar het werk, waar nu alleen
ipv4 doorheen gaat, MOET ik dus met een static ip nummer werken.
Raar dat ik dit nergens heb kunnen vinden.

Bonno Bloksma
Miquel van Smoorenburg
2016-01-08 12:02:13 UTC
Post by Bonno Bloksma
[...]
Volgens mij kan je dat wel veranderen, alleen gaat het standaard
uit als je forwarding aanzet. Dus moet je het weer aanzetten.
Post by Bonno Bloksma
Raar dat ik dit nergens heb kunnen vinden.
Is onderdeel van de IPv6 standaard(en).

Mike.
Richard Lucassen
2016-01-08 12:40:22 UTC
On 08 Jan 2016 12:02:13 GMT
Post by Bonno Bloksma
Raar dat ik dit nergens heb kunnen vinden.
Is onderdeel van de IPv6 standaard(en).
Met sysctl accept_ra op 2 zetten. Volgens mij is dit zo'n verhaal:

http://strugglers.net/~andy/blog/2011/09/04/linux-ipv6-router-advertisements-and-forwarding/

R.
--
richard lucassen
http://contact.xaq.nl/
richard lucassen
2016-01-06 14:13:33 UTC
Post by Bonno Bloksma
Weet iemand hoe ik het wel in moet stellen zodat de Linux machine een
ipv6 ip nummer krijgt?
Probeer eens als root:

sysctl net.ipv6.conf.all.forwarding=0

Doet-ie het dan wel? Dan staat-ie overigens uit als router maar je kunt
in ieder geval even kijken of-ie een ip krijgt.
--
richard lucassen
http://contact.xaq.nl/