IPv6
Me, myself and I
2016-04-26 09:15:36 UTC
In de instellingen van mijn modem zie ik zo'n twaalf IPv6 adressen en
maar één IPv4 adres. Is dat gebruikelijk voor IPv6? Er staat ook dat de
twee IPv6 adressen die vermeld staan in mijn network voorkeuren geldig
zijn gedurende 6369s. Is ook dat gebruikelijk?
Moeten die extra adressen die vermeld zijn in het modem niet ook
opengenomen worden in de netwerk voorkeuren?
Alvast bedankt voor uitleg.
MM
2016-04-26 19:41:40 UTC
Post by Me, myself and I
[...]
Je kunt extra extern IPv4 adressen huren van Xs4all als je die nodig hebt.
Het voordeel van IPv6 is dat meteen heel veel extra adressen krijgt van
Xs4all die je in eigen beheer hebt afgezien van de eerste drie reeksen
tussen de dubbelepunten. Diegenen die beginen 2001:980: zijn dus externe
adressen. Het gaat allemaal automatisch in de fritz.box en heb je geen
omkijken naar.

Je hebt nog die beginnen met FD00 of FE00 en dat zijn interne adressen
en de FD00 is het adres van de router.
Me, myself and I
2016-04-26 19:52:12 UTC
Post by MM
Post by Me, myself and I
[...]
IPv6 heb ik al een tijdje ingeschakeld staan, maar het nut ervan
ontgaat me. Maar zolang het allemaal automatisch gaat, heb ik er geen
omzien naar. Ik heb het nu op local gezet.
Miquel van Smoorenburg
2016-04-26 20:27:18 UTC
Me, myself and I
2016-04-27 06:25:37 UTC
Post by Me, myself and I
[...]
Waar kijk je? Op je eigen PC/laptop of op je modem? Waar?
Wat zie je precies?
Post by Me, myself and I
Moeten die extra adressen die vermeld zijn in het modem niet ook
opengenomen worden in de netwerk voorkeuren?
Welke adressen, en op welk apparaat in netwerk voorkeuren van wat?
Post by Me, myself and I
Alvast bedankt voor uitleg.
Er is eerst wat meer uitleg van jou nodig :)
Mike.
De situatie is ineens helemaal anders. Die hele lange lijst van IPv6
adressen is verdwenen. Ook in de Fritzbox Overview van de verbinding
zie ik nu minder, 1 IPv4 en 1 IPv6 adres, een geen vermelding van
'valid for 6369s' of een ander getal.
Ook in de lijst van netwerk devices is bij de details voor bvb mijn mac
maar 1 IPv6 adres vermeld.

Is dat omdat ik in de instellingen van netwerk op mijn computer voor
configure IPv6 ingesteld heb 'link-local only'? Is dat de juiste
instelling?

En hoe komt het dat in Fritzbox/Overview/Connections geen 6369s meer is gemeld?
Me, myself and I
2016-04-27 06:35:22 UTC
Post by Me, myself and I
[...]
En ik check weer mijn internetsnelheid in huis, en die vertoont weer
kuren. Verbinding met xs4all is ok, maar LAN1 van het modem deed het
gisteren al niet. LAN2 nog wel, maar doet wel raar vanmorgen.
De eerste test levert een snelheid op van max zo'n 16 Mbps down die
halverwege helemaal wegvalt tot 0 en dan ineens weer een beetje
optrekt. Een tweede test levert zo'n 25 Mbps. Upload is gruwelijk laag,
wat gisteren nog hoger was dan de downsnelheid. Upload is iets meer dan
1 Mbps.
Ik heb al een nieuw modem besteld.
Me, myself and I
2016-04-27 06:36:11 UTC
[...]