IPv6 een tijd weg
2016-03-01 10:25:31 UTC
Ik heb net 2 keer achter elkaar dat mijn modem ineens gaat hertrainen,
de PPPoE sessie dus eruit ligt, en nadat het modem terug is werkt IPv4
wel maar IPv6 niet. Dat gaat pas een half uur later weer werken.

Ik herrinner me dat dit wel eens eerder aan de orde geweest is.
Wat gaat hier fout en wat kun je zelf doen om de verbinding meteen
weer terug te krijgen na zo'n PPPoE herstart?

(waarom het modem hertraint en daarna weer gewoon een volle snelheid
verbinding met hoge SNR marge heeft dat is een ander verhaal, volgens
mij staat dat hier helemaal los van)
Rob
2016-03-02 09:29:19 UTC
Post by Rob
[...]
Hoe zat dit nou ook weer?
Ik heb er eerder over gelezen maar kan het niet terug vinden.
(de retentie van news.xs4all.nl is vrij kort)

Was het nou een issue aan de XS4ALL kant of is dit iets wat je met een
betere afhandeling aan je eigen kant kunt omzeilen?

Bijvoorbeeld komt dit omdat na een PPPoE herstart de client verplicht
via DHCPv6 de prefix opnieuw moet vragen? Dat zou verklaren waarom het
na zo'n tijd ineens weer gaat werken hoewel er verder niks handmatig
gedaan is.

Is het vragen van een prefix nou wel of niet een harde voorwaarde om
je IPv6 verkeer naar je toe gerouteerd te krijgen?
Philip Homburg
2016-03-02 09:59:10 UTC
Post by Rob
Post by Rob
[...]
Ik ben details kwijt, maar er bleef aan de kant van xs4all iets hangen
waardoor je een van beide protocollen (IPv4 of IPv6, ik weet niet meer welke)
niet direct kreeg.

Oplossing is om de ppp verbinding te laten falen en het later opnieuw te
proberen.

Maar voor zover ik weet is dit probleem ondertussen opgelost.
Post by Rob
[...]
Het is beter om na een link failure opnieuw DHCPv6 te doen. DHCPv6 prefix
delegation gaat er eigenlijk vanuit dat de routers onderling een routing
protocol gebruiken. Als dat niet gebeurd dan is het qua specificaties een
zooitje.

Het probleem in het verleden was op ppp niveau. Gebrek aan DHCPv6 is natuurlijk
iets anders.
Post by Rob
Is het vragen van een prefix nou wel of niet een harde voorwaarde om
je IPv6 verkeer naar je toe gerouteerd te krijgen?
Ja, DHCPv6 is verplicht.
--
We just programmed the computers to revive us when it was all over... they
were index linked to the [...] stock market prices you see, so that we'd
afford our rather expensive services again. -- Slartibartfast in THHGTTG
Rob
2016-03-02 10:07:59 UTC
Post by Philip Homburg
Post by Rob
Post by Rob
[...]
Ja dat weet ik dus ook niet meer precies...
Post by Rob
Is het vragen van een prefix nou wel of niet een harde voorwaarde om
je IPv6 verkeer naar je toe gerouteerd te krijgen?
Ja, DHCPv6 is verplicht.
Het gaat er dus om of dat de routers aan de XS4ALL kant als PPPoE down
geweest is stoppen met IPv6 routeren tot er weer een DHCPv6 aanvraag
geweest is.
Als dat het geval is dan kan ik een change request indienen bij de router
fabrikant om na een interface down/up de DHCPv6 client opnieuw te laten
aanvragen.

Omdat ik 1. niet weet of dat al gebeurt en 2. niet weet of dat wel nodig
is doe ik dat nog maar even niet.

Gelukkig is dat re-train probleem weer de wereld uit (gewisseld van
modem 5 naar modem 6 in de Draytek, zoals anderen ook aangegeven hebben)
dus het is weer niet meer zo opportuun als het gisteren was.
(kennelijk is hier gisteren een update van de straatkast geweest die
bij anderen al een paar weken geleden gedaan is)