gedrag dhcp server tbv ipv6?
Udo
2017-02-24 16:07:32 UTC
Zo,

Als ik de standaard ISC dhclient gebruik om een ipv6 prefix the
verkrijgen wordt er een 'random' hardware adres gebruikt omdat ppp0 geen
MAC adres heeft.
Hierdoor duurt het na een herstart van dhclient steeds een uur totdat de
dhcp server weer een prefix wil uitdelen.

Als ik een hardware adres instel in dhclient.conf dan lijkt het 'random'
hardware adres fenomeen voorbij; ik krijg niet meer
xid: warning: no netdev with useable HWADDR found for seed's uniqueness
enforcement
in de log maar iets als:
xid: rand init seed (0xc9feab24) built using all available interfaces.

Als dan na het verkrijgen van een prefix ik de pppd herstart (waardoor
ook dhclient weer aan het werk moet) wordt niet meteen de prefix
(her)bevestigd.

Waarom is er dan nog een vertraging? (van vermoedelijk een uur)

Iemand die hierover iets kan uitleggen?
Bij voorbaat dank voor de opheldering.

Udo
Rob
2017-02-24 16:26:13 UTC
Post by Udo
[...]
Ik weet niet of het gerelateerd is maar ik heb zelf met een Linux-based
router (MikroTik) ook ondervonden dat het niet goed werkt.

Als ik de lease eerst release dan werkt het wel goed.
Bewaart dhclient ook de vorige lease en probeert die te verlengen?
Dat moet je niet doen. Gewoon een nieuwe vragen.
Philip Homburg
2017-02-24 19:58:51 UTC
Post by Udo
[...]
Dat lijkt me een bug in the ISC DHCP client.

De bedoeling is dat een DUID stabiel is. Bijvoorkeur over de hele levensduur
van de hardware.

Dus als je al een systeem hebt met geen enkel MAC adres in het hele systeem,
dan is het toch de bedoeling dat je de DUID ergens in stable storage opslaat.
Post by Udo
Waarom is er dan nog een vertraging? (van vermoedelijk een uur)
Juniper implement geloof ik maar de helft van het DHCP protocol.
--
We just programmed the computers to revive us when it was all over... they
were index linked to the [...] stock market prices you see, so that we'd
afford our rather expensive services again. -- Slartibartfast in THHGTTG
Udo
2017-02-25 05:14:17 UTC
Post by Philip Homburg
Post by Udo
[...]
Kan.
Maar een ppp0 heeft geen MAC adres.
Dus regelen we dat via de configuratiefile.
Post by Philip Homburg
Post by Udo
Waarom is er dan nog een vertraging? (van vermoedelijk een uur)
Juniper implement geloof ik maar de helft van het DHCP protocol.
Hmmm...
Leuk dat ipv6. Als het hier (aan de randen van het netwerk) zo gammel
is, wat mag ik dan elders verwachten?

Udo
Philip Homburg
2017-02-25 11:15:45 UTC
Post by Udo
Post by Philip Homburg
Dat lijkt me een bug in the ISC DHCP client.
Kan.
Maar een ppp0 heeft geen MAC adres.
Dus regelen we dat via de configuratiefile.
Het gaat er niet om of ppp een MAC adres heeft, maar of de hardware
van het systeem dat ppp doet een MAC adres heeft. En dan nog zou een
random MAC adres gewoon werken als de DHCP client het ergens op zou slaan.

Helemaal stuk dus.
Post by Udo
Post by Philip Homburg
Post by Udo
[...]
In het algemeen is IPv6 niet gammel. Het werkt bij mij eigenlijk altijd.
Udo
2017-02-25 13:32:35 UTC
Post by Philip Homburg
Post by Udo
Hmmm...
Leuk dat ipv6. Als het hier (aan de randen van het netwerk) zo gammel
is, wat mag ik dan elders verwachten?
In het algemeen is IPv6 niet gammel. Het werkt bij mij eigenlijk altijd.
Met de recente toevoegingen werkt ipv6 (het verkrijgen van een PD lease)
een stuk prettiger, ook na een lijn onderbreking.

Udo