Native IPv6 setup
Rob van der Putten
2017-07-20 11:52:48 UTC
Hoi

Kan ik native gebruiken zonder DHCP6?
Zo niet, moet ik dan ook, om DHCP6 tevreden te stellen, middels DHCP6
een IP adres toewijzen aan een interface? En kan ik dan andere
interfaces statisch configureren, in andere /64's?

Vr.Gr,
2017-07-20 12:14:05 UTC
Post by Rob van der Putten
Hoi
Kan ik native gebruiken zonder DHCP6?
Nee
Post by Rob van der Putten
Zo niet, moet ik dan ook, om DHCP6 tevreden te stellen, middels DHCP6
een IP adres toewijzen aan een interface? En kan ik dan andere
interfaces statisch configureren, in andere /64's?
Je moet een DHCPv6-PD verzoek doen want anders wordt je verkeer niet
gerouteerd.

Wel kun je je adressen statisch configureren, uitgaande van de kennis
dat DHCPv6-PD iedere keer hetzelfde antwoord geeft.

Maar het protocol weglaten dat werkt niet.
Rob van der Putten
2017-07-26 11:36:25 UTC
Hoi
Post by Rob van der Putten
[...]
Als ik het wel heb:
+ipv6 ipv6cp-use-ipaddr
in de PPP options file.
Post by Rob
Maar het protocol weglaten dat werkt niet.
Ik neem aan dat het wel werkt zonder DHCP6 client.

Vr.Gr,
2017-07-26 13:05:05 UTC
Post by Rob van der Putten
Hoi
Post by Rob van der Putten
[...]
Dat is voor de link.
Waar het hier om gaat zijn de adressen uit je /48 netwerk wat je van
XS4ALL krijgt. Dus de netwerken achter je router.
Post by Rob van der Putten
Post by Rob
Maar het protocol weglaten dat werkt niet.
Ik neem aan dat het wel werkt zonder DHCP6 client.
Dat neem je dan verkeerd aan!
Het werkt NIET en gaat ook NIET werken zonder DHCPv6-PD.
Philip Homburg
2017-07-26 13:28:52 UTC
Post by Rob
Dat neem je dan verkeerd aan!
Het werkt NIET en gaat ook NIET werken zonder DHCPv6-PD.
De meest logische verklaring is dat de access router van xs4all DHCPv6-PD
gebruikt om de routering op te zetten. Het zou veel handiger zijn voor
xs4all klanten als dat gewoon met radius meegestuurd wordt tijdens het opzetten
van ppp sessie.

Nu krijg je een rare koppeling met ppp: als je ppp verbinding down gaat en
weer op komt dan moet je een DHCPv6-PD lease aanvragen ook al is de oude nog
niet expired.
--
We just programmed the computers to revive us when it was all over... they
were index linked to the [...] stock market prices you see, so that we'd
afford our rather expensive services again. -- Slartibartfast in THHGTTG
Rob
2017-07-26 14:22:39 UTC
Post by Philip Homburg
Post by Rob
[...]
Dat klopt ja, daar treden ook wel problemen door op. Vooral ook
doordat de leasetime nu verlengd is van 2 uur naar 24 uur en er iets
mis gaat als de client de lease probeert te verlengen als die er niet
meer is (om de een of andere reden komt er dan geen lease tot stand tot
de leasetijd van de vorige lease voorbij is).

Ik heb in mijn router een script moeten maken wat de lease wegmikt als
de link down gaat of de router gereboot wordt want standaard bewaart ie
dhcp leases in persistent storage (wat vrij normaal is bij dhcp) en dat
gaat dus mis.
hda
2017-07-26 14:58:13 UTC
Post by Rob
Post by Philip Homburg
Post by Rob
[...]
FYI, pfSense (2.2.6 | 2.3.4 | 2.4) geen DHCP-PD problemen mee wanneer
de ander kant reset of als ik haar WAN kabel PPPoE disconnect. Nieuwe
lease komt op. DUID persistent kan je kiezen maar is niet standaard
config.
Miquel van Smoorenburg
2017-07-26 14:51:58 UTC
Post by Philip Homburg
Post by Rob
[...]
Meegestuurd wordt het wel. De router is namelijk /zelf/ de
DHCP server, en die gebruikt die prefix van radius om zn ingebouwde
DHCP server te configureren.

Mike.
Rob van der Putten
2017-07-26 15:04:13 UTC
Hoi
Post by Miquel van Smoorenburg
Post by Philip Homburg
Post by Rob
[...]
Dit word steeds vager.
Ik heb een wide dhcp package uitgepakt zonder deze te installeren.
Gewoon om eens te kijken wat daar dus in zit. Dan blijkt dat daar dus
allerlei scripts in zitten die mijn config files slopen. Hoe los ik dit op?

Vr.Gr,
2017-07-26 16:25:00 UTC
Post by Philip Homburg
Post by Rob
[...]
Gebruik de door XS4ALL gratis geleverde router, of als je dat niet wilt
zoek uit hoe het allemaal werkt.
Rob van der Putten
2017-07-26 17:13:29 UTC
Hoi
Post by Rob
Gebruik de door XS4ALL gratis geleverde router, of als je dat niet wilt
zoek uit hoe het allemaal werkt.
Maw, DHCP vertellen dat ie niks mag configureren (lege scripts laten
aanroepen) of een HE tunnel nemen.

Vr.Gr,