IPv6 bij KPN Experiabox aansluitingen
jan hugo prins
2018-01-27 16:32:23 UTC
Het viel mij vandaag ineens op bij iemand waar ik een probleem aan het
debuggen was dat hij native IPv6 op zijn KPN aansluiting heeft achter een
Experiabox. Het lijkt er dus op dat KPN serieus bezig is met de IPv6
uitrol.

Jan Hugo
Maarten Carels
2018-01-29 09:09:54 UTC
Post by jan hugo prins
[...]
Zeker, KPN rolt ipv6 uit op de laatste (dacht 3) series Experia boxen.
Laatste wat ik gehoord heb is dat ze al een half miljoen (of zo) ipv6
enabled aansluitingen hebben, en da's al een half jaar geleden of zo.
Dochter XS4ALL heeft moeder KPN wat geleerd....

--maarten
jan hugo prins
2018-01-31 10:40:03 UTC
Post by Maarten Carels
Post by jan hugo prins
[...]
En ik zie net ook een Ziggo aansluiting met XS4ALL actief.

Jan Hugo
jan hugo prins
2018-01-31 22:37:08 UTC
Post by jan hugo prins
En ik zie net ook een Ziggo aansluiting met XS4ALL actief.
Bedoel natuurlijk:

En ik zie net ook een Ziggo aansluiting met IPv6 actief.
Jan Hugo
Rob
2018-02-01 08:46:26 UTC
Post by jan hugo prins
Post by jan hugo prins
En ik zie net ook een Ziggo aansluiting met XS4ALL actief.
En ik zie net ook een Ziggo aansluiting met IPv6 actief.
Doen ze inmiddels al dual-stack aansluitingen met een normaal IPv4
adres? Ik had begrepen dat het bij Ziggo optioneel is om IPv6 te
nemen maar dat je dan IPv4 achter CGNAT krijgt dus geen inkomende
verbindingen meer mogelijk. Wel op IPv6 dan natuurlijk.
Rob
2018-02-01 08:48:08 UTC
Post by Rob
Post by jan hugo prins
Post by jan hugo prins
[...]
Ik heb het daarbij natuurlijk over consumenten aansluitingen, bij
Ziggo Zakelijk is er allang IPv6 mogelijk en ook statische IPv4
adressen en subnetten.
Casper H.S. Dik
2018-02-01 09:53:10 UTC
Post by Rob
Post by jan hugo prins
Post by jan hugo prins
[...]
Er zijn volgens mij twee verschillende mogelijkheden: bij
voormalig UPC is het "Dual-stack met CGNAT" (onbruikbaar voor
de gevorderden) of een betere oplossing in voormalig Ziggo.

Ik geloof zelfs dat een nieuwe klant in het voormalige UPC
gebied standard de CGNAT Dual-stack versie krijgt.

Casper
Rob
2018-02-01 14:27:15 UTC
Post by jan hugo prins
Post by jan hugo prins
En ik zie net ook een Ziggo aansluiting met XS4ALL actief.
En ik zie net ook een Ziggo aansluiting met IPv6 actief.
Ik zie dat Ziggo nu ook reverse-DNS op hun IPv6 gezet heeft.
Ieder adres heeft automatisch een generieke reverse.

Bij XS4ALL is dit geloof ik een meerjarenproject.
Erik
2018-02-01 16:42:33 UTC
Post by Rob
Post by jan hugo prins
Post by jan hugo prins
[...]
Volgens mij zelfs een decaden project. In 2000/2001 ook de vraag al
gesteld. Jammer dat het niet kan worden geregeld.

Erik
Miquel van Smoorenburg
2018-02-01 17:41:25 UTC
Post by Rob
Post by jan hugo prins
Post by jan hugo prins
[...]
Nee hoor, er is al jaren geleden besloten dat we geen
generieke reverse DNS op IPv6 gaan doen.

Zijn die generieke reverse-DNS antwoorden van ziggo ook
DNSSEC signed?

Mike.
Rob
Geen idee...
Philip Homburg
2018-02-03 17:13:30 UTC
Post by Miquel van Smoorenburg
Nee hoor, er is al jaren geleden besloten dat we geen
generieke reverse DNS op IPv6 gaan doen.
Een constante string als 'ipv6.dynamic.ziggo.nl.' is ook niet waar ik zit
te wachten.
Post by Miquel van Smoorenburg
Zijn die generieke reverse-DNS antwoorden van ziggo ook
DNSSEC signed?
Er lijkt geen secure delegation te zijn.

Met een online signer en DNS cookies zou het wel moeten kunnen denk ik.

Zonder DNS cookies is er een DoS risico. Maar ik weet niet of zo'n DoS
de moeite waard is.
--
We just programmed the computers to revive us when it was all over... they
were index linked to the [...] stock market prices you see, so that we'd
afford our rather expensive services again. -- Slartibartfast in THHGTTG
Rob
2018-02-03 18:14:02 UTC
Post by Philip Homburg
[...]
Het is geen constante string maar zo iets:
0123-4567-89ab-cdef-0123-4567-89ab-cdef.static.v6.ziggo.nl

Het daadwerkelijke adres staat er dus in hex voor.

Of het nuttig is weet ik niet maar ze doen het dan toch maar, bij
XS4ALL krijg je alleen een "NXDOMAIN".
Miquel van Smoorenburg
2018-02-04 00:19:01 UTC
Post by Rob
Het daadwerkelijke adres staat er dus in hex voor.
Of het nuttig is weet ik niet maar ze doen het dan toch maar, bij
XS4ALL krijg je alleen een "NXDOMAIN".
We hadden al jaren geleden automatisch gegenereerde reverse
DNS aan de praat, daar hoef je geen hersenchirurg voor te zijn.
Of raketgeleerde. Zoals ik zei, het was een bewuste beslissing
om geen IPv6 reverse te doen. Het is zinloos, voegt niets toe.

Mike.
Rob
En wel bij IPv4? Daar wordt het wel gedaan...
Erik
2018-02-04 13:22:00 UTC
Post by Rob
[...]
Zinloos? Ooit gehoord van mailservers en geen reverse adres hebben? :P

Niet altijd zinloos dus.

Erik
Richard Lucassen
2018-02-04 23:23:26 UTC
On 04 Feb 2018 00:19:01 GMT
[...]
Evelien heeft voor mij nog de ipv6 reverse van mijn mailserver
toegevoegd omdat gmail pertinent mail weigerde van mijn ipv6 adres
zonder rdns. Dus zinloos? Nee, niet helemaal.

Dus een optie om reverse DNS te kunnen beheren via de service pagina
zou mooi zijn, net zoals de ipv4 nu werkt: check of de forward naar
dezelfde naam wijst en dan ok. En ik zou ook best graag een catch-all
op mijn /48 willen hebben. Zinvol dat laatste? Nee, dat niet, maar wel
gewoon fun ;-)

R.
--
Richard Lucassen
http://contact.xaq.nl/
Philip Homburg
2018-02-04 09:00:03 UTC
Post by Rob
Post by Philip Homburg
[...]
Grappig. Ik heb het eerste ziggo adres gepakt dat ik tegenkwam. Dat gaf dus
die 'ipv6.dynamic.ziggo.nl.'

Blijkbaar heb jij een ander soort adres. 'static.v6.ziggo.nl' Dus ze
gebruiken twee technieken door elkaar.
Rob
2018-02-04 10:03:49 UTC
Post by Philip Homburg
[...]