IPv6 & DNS
Julius Schwartzenberg
2013-06-08 17:22:45 UTC
Het lijkt erop dat de IPv6 tunnel pagina in het service centrum niet
meer werkt (https://service.xs4all.nl/?mod=ipv6tunnel). Ik kon ook geen
link vinden om vanuit het service centrum naar die pagina te gaan.

Weet iemand toevallig of er iets aan de hand is of dat XS4ALL misschien
plannen heeft om binnenkort inderdaad (reverse)-DNS te gaan ondersteunen
op met je IPv4 hostname als subdomein op de native IPv6 verbindingen?

Groeten,
Julius
Miquel van Smoorenburg
2013-06-08 17:54:29 UTC
Post by Julius Schwartzenberg
Het lijkt erop dat de IPv6 tunnel pagina in het service centrum niet
meer werkt (https://service.xs4all.nl/?mod=ipv6tunnel). Ik kon ook geen
link vinden om vanuit het service centrum naar die pagina te gaan.
Zal mogelijk onbewust stuk gemaakt zijn door een developer. Ik zal
het checken en melden.
Niet dat ik weet.

Mike.
A. Dumas
2013-06-11 18:31:34 UTC
Post by Miquel van Smoorenburg
[...]
Link is terug: Service Centre > Overige > IPv6-tunnel =
https://service.xs4all.nl/?mod=ipv6tunnel&ip=
maar geeft nu een fout:

FOUTMELDING
Kan geen data opvragen van de database.
ok

Ik wou de nieuwe Airport firmware proberen; de vorige brak de tunnel dus
ik zit nog steeds op 7.6.1. Toen ik net preventief zocht, vond ik
http://support.apple.com/kb/HT5656 die zegt dat handmatige tunnels niet
meer werkten indien niet alle velden waren ingevuld. Nou wilde ik in het
SC op zoek naar de alle waarden zoals in

Als het weer werkt, worden die dan ook allemaal gegeven? In de huidige
Airport-instellingen heb ik "IPv6 Delegated Prefix" (Gedelegeerd
IPv6-voorvoegsel) leeggelaten. Is dat 2001:888:10:dc3::/xx en is xx=64?
A. Dumas
2013-06-11 19:10:14 UTC
Post by A. Dumas
Airport-instellingen heb ik "IPv6 Delegated Prefix" (Gedelegeerd
IPv6-voorvoegsel) leeggelaten. Is dat 2001:888:[mijnreeks]::/xx en is xx=64?
Aha, ja, maar het is 48.
Miquel van Smoorenburg
2013-06-11 19:10:50 UTC
http://km.support.apple.com/library/APPLE/APPLECARE_ALLGEOS/aaHT5656/example.png
Als het weer werkt, worden die dan ook allemaal gegeven? In de huidige
Airport-instellingen heb ik "IPv6 Delegated Prefix" (Gedelegeerd
IPv6-voorvoegsel) leeggelaten. Is dat 2001:888:10:dc3::/xx en is xx=64?
Je IPv6 WAN address is 2001:888:10:dc3::2, de default route is
2001:888:10:dc3::1, de IPv6 delegated prefix is 2001:888:1dc3::/48 ,
en het IPv6 LAN address is 2001:888:1dc3::1/64 (mogelijk moet je
die /64 suffix daar weglaten).

Let op, je WAN addressen en je /48 routed prefix zijn dus verschillend.

Mike.
A. Dumas
2013-06-11 19:32:03 UTC
Post by Miquel van Smoorenburg
Let op, je WAN addressen en je /48 routed prefix zijn dus verschillend.
Bedankt! Ik had het met [wan adres]::/48 geprobeerd en dat werkte, maar
misschien (of kennelijk) gebruikt firmware 7.6.1 die ingevulde waarde
niet. Dan nu update naar 7.6.3 (7.7.1 wordt (nog) niet aangegeven).
A. Dumas
2013-06-12 00:22:36 UTC
Post by A. Dumas
[...]
Geen succes :( Het wil niet werken met 7.6.3. Moest de tunnel eerst
uitschakelen voor ik überhaupt weer iets met de Airport kon doen, daarna
ge-downgrade naar 7.6.1 (Alt/Option-klik op firmwareversienummer in
Airport Utility).
Miquel van Smoorenburg
2013-06-12 08:10:18 UTC
Post by A. Dumas
Post by A. Dumas
[...]
uitschakelen voor ik Aberhaupt weer iets met de Airport kon doen, daarna
ge-downgrade naar 7.6.1 (Alt/Option-klik op firmwareversienummer in
Airport Utility).
Als je google'd op 'airport 7.6.3 ipv6' dan krijg je pagina's vol
met "IPv6 tunnel broken".

Ik zag ergens iets over het upgraden van de airport utility
naar de laatste versie (van 10 juni), dat scheen te helpen.

Wat mensen ook aanbevelen is de 'delegated prefix' op een /64
te zetten ipv een /48. Dan gebruik je alleen de 1e van je 65536
subnets die je in theorie hebt, maar als de airport toch niet
weet hoe met een /48 om te gaan en alleen 1 subnet gebruikt is
dat de juiste actie.

Mike.
A. Dumas
2013-06-12 13:01:06 UTC
[...]
Ja, ik had de pagina's gezien en dacht, laat ik het toch proberen met de
correcte en complete instellingen, "het zou toch goed moeten gaan." Ik
had al de nieuwste Airport Utility (v6.3) maar had niet /64 i.p.v. /48
geprobeerd. Nadat het gedoe had ik geen zin om het meteen weer te
proberen. Nu wel gedaan en nog steeds ging het mis op dezelfde manier.

Helaas. (Al werkt 7.6.1 wat mij betreft zonder problemen.) Bedankt.
Julius Schwartzenberg
2013-06-16 13:58:52 UTC
[...]
Het werkt nu weer helemaal! Bedankt!!

Julius